Läroplan för förskolan

Ladda ned läroplanen:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442

Länk till skolverket:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442



Vi har här utdrag från Läroplanen för förskolan (Lpfö 1998, rev 2016). 


Kapitel 2.1 - Normer och värden


Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse


för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.



Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar


• öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar,

• förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att

  hjälpa andra,

• sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman

  och livsfrågor i vardagen,

• förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund

  och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell

  läggning eller funktionsnedsättning, och

• respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.


2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE

Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran
och lärande bildar en helhet.

Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande.

Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande.

Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.

Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld.

Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet.

Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.

Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.


Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och  förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse  för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka  med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar  och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och    talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna       och andras problemställningar • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. 

• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

2.3 BARNS INFLYTANDE

I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är.

Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar

och för miljön i förskolan.

De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund

för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten.



Mål



Förskolan ska sträva efter att varje barn


• utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet

  att påverka sin situation,

• utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans

  miljö, och

• utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom

  att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar