https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Länk till skolverket:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442
Vi har här utdrag från Läroplanen för förskolan (Lpfö 1998, rev 2016).
Kapitel 2.1 - Normer och värden
Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse
för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar
• öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar,
• förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att
hjälpa andra,
• sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman
och livsfrågor i vardagen,
• förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund
och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell
läggning eller funktionsnedsättning, och
• respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.
att få delta i olika former av samarbete och
beslutsfattande.
2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE
Förskolans verksamhet ska präglas av en
pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran
och lärande bildar en helhet.
Verksamheten ska genomföras så att den
stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande.
Miljön ska vara öppen, innehållsrik och
inbjudande.
Verksamheten ska främja leken,
kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets
intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
Verksamheten ska bidra till att barnen
utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld.
Utforskande, nyfikenhet och lust att
lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet.
Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter,
intressen, behov och åsikter.
Flödet av barnens tankar och idéer ska
tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin identitet och känner
trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust
samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit
till sin egen förmåga,• känner delaktighet i sin egen kultur
och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,• utvecklar sin förmåga att fungera
enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och
skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, • utvecklar sin motorik,
koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om
sin hälsa och sitt välbefinnande,• tillägnar sig och nyanserar innebörden
i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,• utvecklar sin förmåga att lyssna,
reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå
andras perspektiv,• utvecklar nyanserat talspråk,
ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka
tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,• utvecklar intresse för skriftspråk
samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,• utvecklar intresse för bilder, texter
och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om
dessa,• utvecklar sin skapande förmåga och sin
förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många
uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,• utvecklar sin förståelse för rum,
form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal,
ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,• utvecklar sin förmåga att använda
matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av
egna och andras problemställningar
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp
och samband mellan begrepp,• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och
• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.
• utvecklar sin matematiska förmåga att
föra och följa resonemang,
• utvecklar intresse och förståelse för
naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle
påverkar varandra,
2.3 BARNS INFLYTANDE
I förskolan läggs grunden för att barnen
ska förstå vad demokrati är.
Barnens sociala utveckling förutsätter
att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar
och för miljön i förskolan.
De behov och intressen som barnen själva
på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund
för utformningen av miljön och
planeringen av verksamheten.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin förmåga att uttrycka
sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet
att påverka sin situation,
• utvecklar sin förmåga att ta ansvar
för sina egna handlingar och för förskolans
miljö, och
• utvecklar sin förmåga att förstå och
att handla efter demokratiska principer genom
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar